Dnevni pregled vozila Pregled indikatora na vozilu Podesavanje vozacevog sedista Namestanje naslona za glavu Podesavanje ogledala na vozilu Vezivanje sigurnosnih pojaseva Pravilno drzanje tocka upravljaca - volana Koriscenje noznih komandi Startovanje motora Pokretanje vozila sa mesta Menjanje stepena prenosa Postupak menjanja iz prvog u drugi stepena prenosa Zaustavljanje u drugom stepenu prenosa Postupak menjanja  stepena prenosa od prvog do cetvrtog Zaustavljanje iz cetvrtog stepena prenosa Najvecu stetu vozac motoru pravi Obezbediti vozilo, iskljuciti motor Pokazivaci pravca Radnje sa vozilom na usponu Menjanje stepena prenosa na usponu Menjanje stepena prenosa na nizbrdici Zaustavljanje na usponu Polazak sa mesta na usponu Kretanje i zastajanje na usponu Obezbediti vozilo na usponu Kretanje vozila po putu Postupak  pravilnog savladjivanja krivina Metoda pravilnog savladjivanja krivine udesno Metoda pravilnog savladjivanja krivine ulevo Metoda pravilnog savladjivanja ostre krivine udesno Metoda pravilnog savladjivanja ostre krivine ulevo Metoda pravilnog savladjivanja ’’S’’ krivine Voznja unazad Postupak pravilnog skretanje sa vozilom u raskrsnici Medota pravolinijskog savladjivanja krstaste raskrsnice Metoda skretanja u levo na raskrsnici Metoda skretanja u desno na raskrsnici Postupak savladjivanja raskrsnice sa kruznim tokom saobracaja Postupak savladjivanja ne regulisane raskrsnice sa kruznim tokom saobracaja Postupak savladjivanja regulisane raskrsnice sa kruznim tokom Polukruzno okretanje Postupak polukruznog okretanja bez manevrisanja na raskrsnici Postupak polukruznog okretanja bez manevra oko pesackog ostrva Postupak polukruznog okretanja na raskrsnici Postupak polukruznog okretanja na raskrsnici sa vise saobracajnih traka Postupak polukruznog okretanja uz koriscenje prosirenja pored puta Parkiranje Postupak paralelnog parkiranja izmedju dva vozila uz ivicu kolovoza Postupak upravnog parkiranja voznjom unapred Postupak upravnog parkiranja voznjom unazad Postupak kosog parkiranja kretanjem unazad Prestrojavanje Obilazenje Preticanje Vozilo koje se pretice duzno je da uradi sledece Vozac vozila koji dolazi u susret vozilu koje vrsi radnju preticanja Odustajanje od preticanja Preticanje nocu podrazumeva Opasnosti prilikom preticanja Kretanje iza vozila koji prevozi rasuti teret Prelazak preko horizontalne prepreke izbocine na kolovozu Savladjivanje horizontalne prepreke Vozilo dok stoji na semaforu… Zaustavljanje iza vozila Zaustavljanje vozila uz ivicu kolovoza u pravcu kretanja Ukljucivanje u saobracaj Zaustavljanje iza vozila u blizini pesackog prelaza i raskrsnice Zaustavljanje iza vozila koje ima vece dimenzije Kretanje u koloni vozila Odstojanje izmedju vozila Voznja nocu Voznja u tunelu Voznja po kisi Voznja po magli Voznja po snegu Voznja po zaledjenim putevima Voznja po mecavi i vejavici Uradi sam

OBILAZENJE

Obilazenje je prolazak vozila pored nekog objekta (kontejner, vozilo, pesak, stena, rupa na kolovozu…i sl.) koji se nalazi na istoj saobracajnoj traci kojom se vozilo krece.

Obilazenje je opasna radnja u saobracaju i treba je izvoditi samo ako je bezbedna po Vas i druge ucesnike u saobracaju.

Obilazenje se sme izvoditi (samo ako se ne ugrozavaju ostali ucesnici u saobracaju) i preko pune linije, jer, naravno, necemo cekati da se popravi neispravno vozilo ispred ili dok putari ne uklone stenu sa kolovoza i sl.

Vozilo - (javnog gradskog prevoza putnika) koje se zaustavilo na stajalistu, da primi putnike, ne  sme se obilaziti preko pune linije, jer se ono nije zaustavilo usled kvara, vec zbog stajalista.
   Takva vozila se smeju obilaziti samo na mestima gde je isprekidana linija i uz povecanu opreznost.

U pravilima saobracaja pogledati kada ne treba zapocinjati ovu radnju - obilazenje .

Postupak obilazenja podrazumeva sledece:

1) obilazenje

Vozac uocava prepreku ispred sebe i pre nego sto zapocne radnju obilazenja, mora prici na "dovoljno odstojanje’’  do prepreke.

To  "dovoljno odstojanje’’  podrazumeva da vozilo u sto kracem luku obidje tu prepreku i zavrsi radnju za kratko vreme, a zavisi od:

• brzine kretanja vozila (manje je odstojanje ako se vozilo krece manjom brzinom)
  • vidljivosti (noc, magla, dim, kisa i sl.)
  • preglednosti (ako je preglednost losa zbog nekog drugog objekta koje se nalazi u blizini, vozilo ce usporiti, prici manjom brzinom, pazljivo proceniti situaciju…)
  • stanja kolovoza (klizav, blatnjavi sl.)

Ukoliko vozac procenjuje da treba da usporava, to i cini.

Kada je vozac prisao na ‘’dovoljno odstojanje’’ do prepreke, pre nego sto zapocne radnju mora da zadovolji dva uslova.

Prvi uslov je da proceni da li mu dolaze vozila u susret, koliko su daleko i kojom brzinom se krecu, jer, ako postoje takva vozila, vozac ne sme zapoceti radnju.

Vozac ne sme zapocinjati radnju ako vozila koja mu dolaze u susret moraju zbog njega da usporavaju, skrecu ili, sto je najgore, udare u njega.

Nakon prvog uslova, vozac je u obavezi da ispostuje drugi, a on je da proveri situaciju iza vozila i levo od svog vozila pogledima u unutrasnje ogledalo (pogled br.1.), zatim, pogled u bocno ogledalo(br.2.) i na kraju pogled okretanjem glave preko levog ramena (br.3.).

Na taj nacin vozac se uverava da nema vozila koja su pre njega najavila ili zapocela radnju.

Vozac,  pre nego sto zapocne radnju, najavljuje svoju nameru ukljucivanjem levog pokazivaca pravca.

Zapocinje radnju umerenim okretanjem tocka upravljaca u levu stranu.
   Ukoliko vozilo ne izlazi iz granica svoje saobracajne trake prilikom obilazenja neke prepreke, dovoljno je samo da izvrsi poglede (provere) i bez ukljucenog pokazivaca pravca da se izvede ovu radnju.

Vozc ima pravo da koristi citavu sirinu saobracajne trake od granice do granice, tako da se u tom slucaju ne ukljucuje migavac. Od ovog pravila je izuzet motocikl, kao i kada se vozilo krece putem gde saobracajne trake nisu obelezene, ili su zbog nekog prosirenja velike.

Dosavsi do prepreke, vozac procenjuje da li ima petrebu da ubrzava.
   Vozac koji obilazi  ne moze znati sta se nalazi ispred vozila koje obilazi ili da li ce neko otvoriti vrata na tom vozilu i sl. pa u zavisnosti od situacije odlucuje da li ce ubrzavati ili ne.

Pre nego sto zavrsi radnju, vozac proverava situaciju u bocnom ogledalu i okretanjem glave preko desnog ramena.

Na taj nacin vozac proverava da li je obisao vozilo (pogledom u ogledalo treba videti deo vozila koje obilazi) i da li moze da se vrati u svoju saobracajnu traku (pogledom preko ramena proverava da li postoji jos neka prepreka).

Vozac zavrsava zapocetu radnju i vraca se u svoju jednu - jedinu saobracajnu traku bez ukljucivanja desnog pokazivaca pravca.
   Ukljucivati pokazivac pravca u ovom slucaju je suvisna radnja, jer svi ocekuju da se vozilo vrati u jedinu saobracajnu traku za taj smer.

Treba praviti razliku, jer kada se vrsi obilazenje tamo gde ima vise saobracajnih traka, vozac ne samo da obilazi vozilo nego pritom vrsi i radnju prestrojavanja, a kada se vozilo prestrojava mora da se najavi radnja ukljucivanjem odgovarajuceg  pokazivac pravca i time pokazati svoju nameru drugim vozacima.

Tako da se vozac u ovom slucaju ‘’vraca’’ u desnu saobracajnu traku sa ukljucenim desnim pokazivacem pravca.

Vrh

sledece

Brza pretraga - korisni clanci :

Sva prava su zadrzana, zasticena su zakonom o autorskim pravima te sorodnim zakonima. Neovlasceno koriscenje bilo kog dela portala, bez dozvole vlasnika autorskih prava, smatra se krsenjem autorskih prava autora sajta i podložno je tuzbi. Autor sajta ne preuzima nikakvu odgovornost za upotrebu ili krivo tumacenje informacija sadrzanih na ovome mestu. Autor sajta zadrzava pravo izmene, ukidanja (privremenog i trajnog) bilo kojeg sadrzaja ili usluge na portalu bez obaveze prethodne najave. ©